Maasbrug

1994, Jan Goossen, Maasbeeld, Heusden -aan de Maas. roestvrij staal, 6 meter hoogte. Foto Peer van der Kruis

Jan Goossen
1994, roestvrij staal
Brug over de Maas, afslag Heusden – Heesbeen

In april 1994 werd een sculptuur aan de Maasbrug, in de kom van de afslag Heusden-Heesbeen geplaatst. Na een selectie onder Nederlandse beeldhouwers werd Jan Goossen verzocht een definitief schetsontwerp te maken. Dit leidde uiteindelijk tot de opdracht.

Het beeld is een gift van de Provincie Noord-Brabant aan de gemeente Heusden. De aanleiding voor de opdracht was een sculptuur te plaatsen ter herinnering aan de voormalige brug over de rivier de Maas. Dit beeld is het eerste moderne beeldhouwwerk in Heusden, dat een toevoeging is aan de rijke historie van de vesting. Het beeld is op deze locatie een symbool geworden voor de bevolking.
De officiële onthulling vond in mei 1994 plaats. Het jaar 1994 was door musea en galeries uitgeroepen tot het jaar van de beeldhouwkunst. Jan Goossen toonde tevens zijn nieuwste werk van 1 t/m 29 mei 1994 bij galerie Lambert Tegenbosch in Heusden (vesting).

Het sculptuur bestaat uit een constructie van horizontale en verticalen, gevuld met 15 bolvormen. Het constructieve element verwijst naar de voormalige brug over de Maas. Het water, de dynamiek van de rivier de Maas wordt gesymboliseerd door de bolvormen. Het totale beeld is bijna 7 meter hoog en is gemaakt uit roestvrij staal. Jan Goossen was zeer nauw bij de uitvoering betrokken en heeft zelf het oppervlakte van het rvs bewerkt. Firma Batenburg B.V. uit Sliedrecht voerde de werkzaamheden uit. Het totale gewicht is 1925 kg.

Naar aanleiding van de Straatkunstprijs 2011 zijn er reacties bij het beeld geplaatst.

Genomineerd door Ton van der Linden: ‘Telkens weer, als we rond het beeld rijden om naar de brug over de Maas bij Heusden te gaan, verbaas ik mij over schoonheid van het beeld en de constructie ervan. Zoals Lambert Tegenbosch in een publicatie, dat verscheen bij de oplevering, schrijft over een ander beeld van Jan Goossen (1937-2005), een idee voor een fontein: “een stil perpetuum mobile van de bollen, dat zijn mobiliteit vooral zou ontlenen aan het glazen van het licht”. ‘

Reactie’s (selectie)

Yvette Lardinois, 22 August 2011
De oude baileybrug werd eind vorige eeuw vervangen door een nieuwe brug en er was ruimte om bij deze nieuwe brug een kunstwerk te plaatsen. Jan Goossen maakte dit beeld met als uitgangspunt de Maas; (water)moleculen. Stroming, structuren en bollen werden samengebracht. De bollen en het geraamte van het beeld zijn met de hand door de kunstenaar bewerkt. Het geeft een extra dimensie bij een juiste lichtinval. Loop er omheen en je ziet het.

Jopie Schuwer, 26 August 2011
Wij maken regelmatig een “ommetje” om even van het prachtige beeld van Jan Goossen te genieten. In elk jaargetijde heeft het weer zijn eigen uitstraling !!

Hans van den Eeden, 29 August 2011
Het fraaie beeld van Jan Goossen pal bij de Heusdense brug over de Bergsche Maas is meer dan een herkenningspunt. Iedere keer is het een verrassing om langs het beeld te rijden. Het beeld dat op een eilandje ligt is bekend terrein voor weidevogels en snel na de plaatsing werd het een vaste broed en leefplaats voor zwanen. Deze acceptatie van mens en natuur bevestigt zowel het technische, ambachtelijke als artistieke vakmanschap van de maker. Op bijzondere wijze is de kunstenaar er in geslaagd om het beeld in het landschap te integreren. Zelf woon ik in Heusden-vesting en dagelijks rijd ik meermalen langs het beeld: iedere keer is het anders. Op een fascinerende wijze reflecteert het licht wisselend op de bollen: dan weer dreigend zwart , tot helderblauw met witte wolken. De weerkaatsing van de hemel is , op iedere bol verschillend, en vanuit iedere hoek weer anders. Ook als het beeld uit het zicht is verdwenen blijft het beeld van Jan Goossen nagalmen. Brabant kent veel fraaie beelden. Nergens ken ik een beeld dat zoveel in zich heeft als het beeld van Jan Goossen.

Alba Campo Rosillo, 29 August 2011
Ik vind het werk mooi en poëtisch. Mooi door zijn artistieke kwaliteiten, met het glimmende ijzer en de irregulariteit van het verder geometrische werk. Poëtisch omdat het vertelt over de menselijke wens om de natuurlijke elementen te domineren. De onmogelijkheid van deze wens wordt benadrukt door de lucht en het licht die door alle vrije ruimtes van de cellen lopen. Prachtig werk!

Marianne Kleijwegt, 31 August 2011
Het buitenbeeld van Jan Goosssen is prachtig. Groots door zijn eenvoud. Het suggereert ruimte, maar ook geborgenheid.

Marian Koekkoek, 31 August 2011
Al zeventien jaar glanzen de bollen van Jan Goossen bij het water van de Maas ons tegemoet. Telkens als we Heusden uitrijden voelen we ons uitgewuifd en bij thuiskomst verwelkomd door de markante energie van de gevangen bollen in de open kooi. Alsof het beeld zegt: er is vrijheid èn er zijn grenzen. Ook de zwaan die jaarlijks haar nest bouwt onder aan de terp waarop het beeld torent, lijkt die boodschap te beseffen: zij krijgt dààr haar jong, zij weet zich daar veilig. Mooier beeld van geluk is er niet.

Josée de With, 10 September 2011
Ik vind het een prachtig beeld; sterk van ritme. Mooi van compositie en opbouw. Een kooi die de vrijheid beperkt, de ballen die juist vrijheid nemen en hebben. Een statement in het landschap.Net als Jan Goossen zelf. Een modern mens met eigen gedachten. Kreatief en doordacht, groot technisch vakmanschap. Allemaal ook van toepassing op dit beeld.

Johan de Koning, 23 September 2011
Hoog torent dit werk boven alles uit, als een burcht prijkt het boven die kleine heuvel. Door de stilistische eenvoud en de sobere vorm, die eigen is aan het grote werk van Jan Goossen, straalt dit subtiele spel van raamwerk en bollen een monumentale kracht uit. Als beeldhouwer en architect verhoudt je je immers altijd meer tot de ruimte dan tot het louter materiele object. De conceptuele benadering van Jan sluit beide in en maakt zo object tot subject. Niet slechts het tactiele product zelf, maar juist de relatie die het aangaat met de directe omgeving, maakt een werk effectief en waardebol. De stoere onverzettelijkheid van deze sculptuur bij het water, of liever op de grens van land en water verbeeldt niet alleen die typisch Nederlandse strijdbaarheid, maar verraadt evenzeer de Zeeuwse wortels van Jan. Mooi om te zien hoe fraai dat hier tot zijn recht komt.

jeroen vinken, 24 September 2011
Een veel te ondergewaardeerd kunstenaar. Vaak een prachtige, interessante ‘wringing’ tussen beeld en constructie. Onderhavige beeld heeft dat op een zéér eigenzinnige manier: een bijzondere stap in zijn oeuvre!

 

This entry was posted in Text by Yvette. Bookmark the permalink.

About Yvette

Yvette Lardinois was getrouwd met Jan Goossen. Zij heeft onderzoek gedaan naar zijn werk en de website gemaakt. Yvette is beeldend kunstenaar en werkt bij het Zeeuws Museum.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>